Klage 234 - Konservativ Ungdoms Landsorganisation - Klage over og anmodning om dispensation fra udtagelse til fuld revision

Til Klager

 

9. september 2025

 

Klage 234 - Konservativ Ungdoms Landsorganisation - Klage over og anmodning om dispensation fra udtagelse til fuld revision

 

Tipsungdomsnævnet har 4. september 2025 behandlet Konservativ Ungdoms Landsorganisations (KU) klage over og anmodning om dispensation fra udtagelse til fuld revision.

Tipsungdomsnævnet har besluttet at hjemvise Dansk Ungdoms Fællesråds afgørelse af 17. juni 2025 til fornyet behandling.

 

Sagsfremstilling

DUF’s afgørelse

Ved e-mail af 17. juni 2025 traf Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) afgørelse om, at KU blev udtaget til ekstern revisorkontrol i henhold til tilskudsbekendtgørelsens § 37.

DUF anførte i den forbindelse:

”Jeg skal hermed orientere om, at DUF har udtaget jer til ekstern revisorkontrol iht. tilskudsbekendtgørelsens § 37 i forbindelse med jeres ansøgning om driftstilskud fra DUF - 2025-A0005. 

Beslutningen er taget med baggrund i, at der fortsat er usikkerhed vedrørende KU's internationale udgifter i 2021, som er kontrolleret i forbindelse med den usikkerhed, som opstod i forbindelse med den eksterne kontrol og sagsbehandlingen af jeres ansøgning om driftstilskud af 31. maj 2023.

Kontrollen gennemføres af DUFs revisor fra PwC der vil gennemgå jeres ansøgningsmateriale, medlemsopgørelser og procedurer mv. for at forvisse sig om, at jeres tilskudsansøgning lever op til de gældende regler.  Som led i kontrollen vil revisor også foretage en medlemsundersøgelse (jf. tilskudsbekendtgørelsens § 38), hvor et udsnit af jeres medlemmer bliver bedt om at bekræfte, at de var medlem på opgørelsestidspunktet, var bosat i Danmark mv. DUF har i den forbindelse en forventning om, at minimum 80% af de adspurgte medlemmer svarer på denne henvendelse fra PwC. Skulle dette efter et antal rykkere ikke være tilfældet, vil DUF som udgangspunkt bede revisor om at udvide stikprøven.”  

Ved e-mail af 24. juni 2025, stilet til DUF’s Tipsudvalg, rejste KU indvendinger mod beslutningen om at udtage KU til ekstern revision.

Ved e-mail af 25. juni 2025 fremsendte KU ovennævnte e-mail til DUF, idet KU var blevet oplyst om, at dette var den korrekte adressat.

Ved e-mail af 27. juni 2025, foranlediget af KU’s henvendelse, oplyste DUF følgende:

”Tak for din henvendelse og for din redegørelse i forbindelse med Konservativ Ungdoms (KU) udtagelse til ekstern kontrol vedrørende ansøgningen om driftstilskud og international refusion for 2024. Det er DUFs opgave at sikre en ensartet, saglig og sikker forvaltning af driftstilskuddet. I den forbindelse har Tipsudvalget ansvaret for udtagelsen af organisationer til ekstern kontrol. Udvalgets beslutning er truffet efter en konkret og saglig vurdering.

Begrundelsen for KU’s udtagelse beror ikke på mistillid til den nuværende ledelse, men på en samlet risikovurdering.

Der lægges bl.a. vægt på:

  • At der tidligere har været dokumentationsproblemer vedrørende internationale udgifter (2021).
  • At KU i 2023 ikke blev bevilliget tilskud, og i 2024 alene blev godkendt efter forudgående revision.
  • At der i 2024 var væsentlige udfordringer med rettidig og frivillig dokumentudlevering vedrørende 2021-forhold.
  • At det er afgørende for DUFs samlede tilskudsforvaltning, at tvivl om bl.a. dokumentation ikke gentager sig, og der kan påvises en kontinuerlig og stabil udvikling i den gode forvaltning af KU’s tilskud.

På den baggrund vurderede Tipsudvalget, at det var fagligt og risikobaseret nødvendigt at udtage KU til fornyet kontrol – herunder også for at vurdere den internationale refusion. Det er DUFs vurdering, at udtagelsen til ekstern kontrol således er i overensstemmelse med proportionalitets- og saglighedsprincipper, og med den praksis, der gælder for risikobaseret kontrol af tilskudsmodtagere.

Afgørelsen om den eksterne kontrol kan påklages til Tipsungdomsnævnet, der er den tilsynsførende myndighed for DUF. Klagen skal sendes til Tipsungdomsnævnet, c/o DLA Piper, Oslo Plads 2, 2100 København Ø, jf. tilskudsbekendtgørelsen § 42. Tipsungdomsnævnets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Klagen skal fremsendes senest 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen.

I kan også vælge at søge om dispensation fra en fuld ekstern kontrol (undtage medlemskontrollen, som jeg læser det) i henhold til reglerne i Tilskudsbekendtgørelsen. Denne skal på samme måde som en klage, også sendes til Tipsungdomsnævnet, jf. tilskudsbekendtgørelsens § 41. Dette skal I dog gøre igennem sekretariatet, som videreformidler anmodning om dispensationen til Tipsungdomsnævnet.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at hvad enten der indgives en klage eller anmodning om dispensation, kan DUF ikke gennemføre den eksterne kontrol eller færdigbehandle ansøgningen om driftstilskud og international refusion, før Tipsungdomsnævnet har truffet afgørelse. Det betyder, at sagsbehandlingen af KU's ansøgning foreløbigt sættes i bero.”

 

KU’s klage og anmodning om dispensation

KU har 5. juli 2025 fremsendt en udateret henvendelse til Tipsungdomsnævnet med titlen ”Klage og anmodning om dispensation fra udtagelse til fuld revision”, hvor der bl.a. anføres følgende:

”DUF har ikke præsenteret ét eneste validt argument eller hensyn, som sagligt og objektivt begrunder, hvorfor man har valgt at pålægge os en fuld revision. Tværtimod har det karakter af varetagelse af uvedkommende hensyn, usaglige overvejelser og manglende proportionalitet.

Vi ved godt, at man skal være klar til at gennemgå revision – altid. Og vi er klar til det. Alligevel bør der være en rimeligheds- og fornuftsafvejning. I seneste revision har vi vist, at vi har styr på forretningsgange og aflagde en meget flot revision. Og nu er det endda tredje år i træk, at vi er udtaget til en revision. Det er noget af det mest opslidende for en ungdomsorganisation som vores. Vi er unge ildsjæle, som brænder for en sag. Og når vi så skal igennem revision på revision – på trods af, at vi har vist, at vi har styr på tingene – så dræner det simpelthen vores organisation. Medarbejdere er gået ned med stress, medlemmer gider ikke engagere sig længere, og vi kommer ikke videre med vores organisatoriske udvikling.

På baggrund af ovenstående vil vi anmode om, at Tipsungdomsnævnet dispenserer Konservativ Ungdom for fuld revision for medlemmer, lokalforeninger og international refusion.  

Subsidiært anmoder vi om, at Tipsungdomsnævnet kan dispensere for medlems- og lokalforeningskontrol og fortsat pålægge KU revision for refusion af internationale udgifter for 2024.”

Ved e-mail af 11. august 2025 skrev Tipsungdomsnævnet til DUF og KU og anmodede om at modtage kopi af DUF’s agterskrivelse af 8. maj 2025 samt oplysninger om, hvorvidt der har været yderligere sagsskridt, korrespondance eller drøftelser mellem parterne om sagen siden 8. maj 2025.

Ved e-mail af 11. august 2025 fremsendte DUF yderligere akter i sagen og præciserede, at den agterskrivelse, DUF fremsendte den 8. maj 2025, vedrører en sag fra 2021, som blev behandlet i 2025, og hvor der blev truffet afgørelse i juni måned i år. Denne sag har således ikke konkret relation til den aktuelle sag om ekstern kontrol, som Konservativ Ungdoms Landsorganisation har indbragt for Tipsungdomsnævnet.

Ved e-mail af 22. august 2025 fremsendte KU yderligere akter i sagen. KU oplyste i den forbindelse ligeledes, at DUF har truffet afgørelse i sagen om international refusion vedrørende KU’s aktiviteter i 2021.

KU bemærkede i den forbindelse, at DUF har truffet beslutning om at lukke sagen og konkluderet, at der ikke var grundlag for yderligere skridt eller tilbagebetalingskrav. Dermed bortfalder det sidste forhold, som der har været uklarhed om.

KU bemærkede endvidere, at samtlige af DUF's oprindelige argumenter er enten afkræftet eller direkte bortfaldet. At fastholde en fuld revision nu ville derfor ikke blot være uproportionelt, men savne ethvert sagligt grundlag.

KU understregede videre, at det er ekstraordinært at blive særligt udtrukket til fuld revision tre år i træk. En sådan særudtagelse kræver en klar og saglig begrundelse, og forvaltningsmæssigt forventer KU at blive behandlet på lige fod med andre tilskudsmodtagere.

Hertil kommer, at KU anser en fuld revision for at udgøre en meget betydelig og en særdeles omfangsrig administrativ byrde, som dræner både sekretariat, frivillige medlemmer og organisationens mulighed for at udvikle sine projekter og kerneaktiviteter.

KU har både vist samarbejdsvilje ved at indsende den ønskede dokumentation og har senest gennemgået en revision, som PwC beskrev som "fuldt betryggende". På den baggrund må det fastslås, at der ikke længere foreligger nogen saglig begrundelse for at udtage KU til fuld revision for tredje år i træk.

 

Retsgrundlag

Udlodningsloven

Efter § 5, stk. 3, i lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri (udlodningsloven) kan klage over DUF’s ”sagsbehandling og afgørelser om tildeling af støtte” indbringes for Tipsungdomsnævnet.

Følgende fremgår af de specielle bemærkningerne til bestemmelsen:

”Tipsungdomsnævnet træffer den endelige administrative afgørelse i klager over DUF’s sagsbehandling og afgørelser om tildeling af støtte. Tipsungdomsnævnets prøvelse af DUF’s afgørelser er en legalitetskontrol, og nævnet efterprøver ikke DUF’s skønsudøvelse. Er der mistanke om, at der er tilsidesat en lighedsgrundsætning, eller at der er varetaget usaglige hensyn, vil nævnet dog efterprøve skønsudøvelsen. Tipsungdomsnævnets behandling af klager kan munde ud i, at DUF’s afgørelser stadfæstes, ændres, hjemvises eller afvises.

Tipsungdomsnævnet fører ud over det retlige tilsyn også et økonomisk tilsyn med DUF’s forvaltning af tipsmidlerne og gennemgår lejlighedsvis – typisk i forbindelse med klagesager – tilskudsmodtageres regnskaber.”

 

Tilskudsbekendtgørelsen

Bekendtgørelse nr. 495 af 29. maj 2016 om ydelse af driftstilskud til landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer samt retningslinjer for initiativstøtte (tilskudsbekendtgørelsen) regulerer i kapitel 7 (§§ 35-41) visse forhold knyttet til DUF’s sagsbehandling og kontrol.

Bekendtgørelsens §§ 37-39 har følgende indhold:

”§ 37. DUF udpeger hvert år en statsautoriseret eller registreret revisor til at kontrollere de oplysninger, der ligger til grund for organisationernes ansøgninger om driftstilskud fra et antal tilfældigt udvalgte organisationer.

Stk. 2. Tipsungdomsnævnet eller DUF kan herudover udpege en revisor til at kontrollere de oplysninger, der ligger til grund for beregning af tilskud.

Stk. 3. Organisationens udgifter til egen revisors honorar afholdes i begge tilfælde af DUF. Udgifterne kan kun vedrøre organisationens revisors deltagelse i møder i forbindelse med kontrollen samt fremskaffelsen af dokumenter til brug for denne. 

  • 38. Såvel organisationens egen revisor som en af DUF eller Tipsungdomsnævnet udpeget revisor kan ved henvendelse til organisationens medlemmer kontrollere rigtigheden af de af organisationen opgivne oplysninger. 
  • 39. Driftstilskud udbetales på den betingelse, at de oplysninger, som er afgivet i ansøgningerne, er korrekte og dokumentérbare. Såfremt DUF finder, at registreringen af medlemmer, lokalforeninger og de øvrige tilskudsudløsende faktorer mv. ikke foregår fuldt betryggende, kan driftstilskud ikke tildeles organisationen.

Stk. 2. Skønner DUF, at der er væsentlige mangler eller svagheder ved medlemsregistreringen, forvaltningen af tilskuddene, de administrative forretningsgange i den pågældende organisation, eller at der er afgivet urigtige oplysninger eller foretaget handlinger med henblik på omgåelse af reglerne, kan DUF give fuldstændigt afslag eller nedsætte organisationens tilskud, jf. § 7, stk. 2. DUF kan tillige stille krav til ændringer i organisationens medlemsregistrering, forvaltning af tilskuddene eller de administrative forretningsgange som vilkår for fortsat at yde tilskud.

Stk. 3. DUF kan kræve allerede udbetalt tilskud tilbagebetalt, hvis grundlaget for tilskudsberegningen eller tilskudsberegningen i øvrigt har været fejlagtig.

Stk. 4. DUF kan tilbageholde tilskud eller give fuldstændigt afslag til organisationer, som begæres erklæret konkurs eller standser deres betalinger, eller såfremt der i øvrigt er fare for, at en organisations virksomhed må indstilles.”

 

Tipsungdomsnævnets afgørelse og begrundelse

Tipsungdomsnævnet lægger til grund, at DUF’s afgørelse af 17. juni 2025 er truffet efter tilskudsbekendtgørelsens § 37, stk. 1, idet det fremgår af afgørelsen, og DUF’s efterfølgende meddelelse til KU af 27. juni 2025, at den er truffet i forbindelse med KU’s ansøgning om driftstilskud fra DUF. Endvidere ses DUF at have sat behandlingen af KU’s ansøgning om tilskud i bero i afventning af nærværende sag.

Den foreliggende sag vedrører herefter lovligheden og proportionaliteten af DUF’s afgørelse om at udtage KU til ekstern revisorkontrol efter tilskudsbekendtgørelsens § 37, stk. 1.

DUF har anført, at beslutningen om at udtage KU til ekstern revisorkontrol blev truffet med baggrund i, at der fortsat var usikkerhed vedrørende KU's internationale udgifter i 2021. DUF har endvidere anført, at afgørelsen er truffet ud fra en samlet risikovurdering.

DUF har i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at der tidligere har været dokumentationsproblemer vedrørende internationale udgifter (2021), at KU i 2023 ikke blev bevilliget tilskud, og i 2024 alene blev godkendt efter forudgående revision, at der i 2024 var væsentlige udfordringer med rettidig og frivillig dokumentudlevering vedrørende 2021-forhold, og at det er afgørende for DUF’s samlede tilskudsforvaltning, at tvivl om bl.a. dokumentation ikke gentager sig, og der kan påvises en kontinuerlig og stabil udvikling i den gode forvaltning af KU’s tilskud.

Det følger imidlertid af tilskudsbekendtgørelsen § 37, stk. 1, at ekstern revisorkontrol skal rettes mod ”et antal tilfældigt udvalgte organisationer”. Bestemmelsen ses således ikke at hjemle adgang for DUF til at basere udvælgelsen af organisationer på en risikobaseret vurdering.

Tipsungdomsnævnet finder derfor ikke, at DUF med den angivne hjemmel, kan udtage organisationer til ekstern revisorkontrol af de oplysninger, der ligger til grund for organisationernes ansøgninger om driftstilskud ud fra en risikovurdering. 

Derimod kan DUF ud fra en risikovurdering eller på et andet saglig grundlag udpege en revisor til at kontrollere de oplysninger, der ligger til grund for beregning af tilskud, jf. § 37, stk. 2.

Tipsungdomsnævnet hjemviser derfor Dansk Ungdoms Fællesråds afgørelse af 17. juni 2025 til fornyet behandling.

Tipsungdomsnævnets afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

 

Yderligere bemærkninger

På baggrund af sagen finder Tipsungdomsnævnet anledning til følgende bemærkninger om berostillelsen af KU’s ansøgning.

Det fremgår af sagen, at DUF bl.a. har meddelt KU, at DUF ikke vil færdigbehandle ansøgningen om driftstilskud og international refusion, før Tipsungdomsnævnet har truffet afgørelse i klagen over beslutningen om at udtage KU til ekstern revisorkontrol. Der ses i den forbindelse ikke at være redegjort nærmere for baggrunden for at sætte behandlingen af KU’s ansøgning i bero.

Tipsungdomsnævnet bemærker i den forbindelse, at de betingelser mv. som ansøgninger om driftstilskud og international refusion skal opfylde, fremgår af tilskudsbekendtgørelsens § 28. Det fremgår bl.a. af bestemmelsen, at en ansøgning skal ledsages af et regnskab, underskrevet af organisationens ledelse og revisor, en revisorerklæring, jf. revisionsbekendtgørelsen og tro- og loveerklæringer, jf. revisionsbekendtgørelsen.

Endvidere fastsætter § 30, 1. pkt., at alle oplysninger, der gives på ansøgningsskemaer til DUF, afgives på tro og love. Afgivelse af objektivt urigtige oplysninger mod bedre vidende er således efter omstændighederne strafbart, jf. straffelovens § 161.

Det påhviler på denne baggrund DUF at træffe afgørelse om tildeling af driftstilskud og international refusion ud fra indholdet af modtagne ansøgninger.

Såfremt DUF – på baggrund af en indgiven ansøgning – finder, at de oplysninger, som er afgivet i ansøgningerne, ikke er korrekte og dokumentérbare, eller at registreringen af medlemmer, lokalforeninger og de øvrige tilskudsudløsende faktorer mv. ikke foregår fuldt betryggende, fastsætter § 39, stk. 1, at der kan gives afslag på ansøgningen.

Herudover fastsætter § 39, stk. 2-4, at DUF efter omstændighederne kan give afslag eller nedsætte organisationens tilskud, kræve allerede udbetalt tilskud tilbagebetalt eller tilbageholde tilskud, hvis de nærmere fastsat betingelser herfor er opfyldt.

Tipsungdomsnævnet finder på denne baggrund, at tilskudsbekendtgørelsens ikke hjemler adgang for DUF til at betinge behandlingen af en ansøgning af, at der gennemføres ekstern revisorkontrol, jf. §§ 37 og 38. Tipsungdomsnævnet finder ligeledes, at det må antages, at DUF ikke kan berostille behandlingen af en ansøgning alene med henvisning til, at der ikke er gennemført ekstern revisorkontrol, jf. §§ 37 og 38. 

 

Med venlig hilsen

på Tipsungdomsnævnets vegne

 

Bente Hagelund

Formand